24.9.2014 / Rosh HaShana – Jom Teruah

24.9.2014 / Rosh HaShana – Jom TeruahShalom,

Syksyn juhla-aika on alussaan. Elul-kuu vaihtuu Tishri-kuuksi. Pasunansoiton juhla alkaa keskiviikkoiltana 24.9. Israelilla on seitsemän vuotuista juhlaa, jotka sijoittuvat kolmeen pyhiinvaellusaikaan keväällä, kevätkesällä ja syksyllä, jolloin juutalaiset kokoontuvat Jerusalemiin. Jumala kutsuu itse näitä raamatullisia juhlia Herran juhliksi, ’moadim’eli ’tapaamis-, kokoontumisajoiksi’; ajoiksi, jolloin Jumala kohtaa oman kansansa kanssa.

Syksyn juhlakauden avaa Tishri-kuun ensimmäisenä päivänä Rosh HaShana, uusi vuosi ja kirjaimellisesti ’vuoden pää’.  Heprealaisessa kalenterissa alkaa vuosi 5775. Toorakalenterissa ollaan jo vuodessa6000.

Juhla tunnetaan paremmin nimellä Jom Teruah, ”pasunansoiton päivä” tai ”huudon päivä”. Sanakirjan mukaan ”teruah” tarkoittaa kovaa, riemukasta huutoa, taisteluhuutoa, raikuvaa soittoa ja hälytystä. Käännös ”pasunansoiton päivä” on siis hieman harhaanjohtava, sillä heprean oinaansarvesta tehtyä torvea tarkoittavaa sanaa”sofar” ”Jom Teruah” ei sisällä. Monet ymmärtävätkin pasunansoiton päivän olevan riemuhuudon taiherätyshuudon päivä.

Seuraavia nimiä käytetään myös Tishri-kuun ensimmäisestä päivästä:

 

Jom HaDin (Tuomion päivä)
Jom HaZikkaron (Muistamisen päivä)
Jom HaKeseh (Kätketty päivä)

http://youtu.be/-Xm7JBcE19I Nyt voit opetella hepreaa – Rosh Hashana Video


4.Moos 29:1
”Ja seitsemännessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä, olkoon teillä pyhä kokous; älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako. Olkoon se teille pasunansoiton päivä (Jom Teruah).”

 

 

Tänä vuonna 2014 Rosh HaShana alkaa illalla syyskuun 24. ja loppuu 26. illalla  eli kyseessä on kahden päivän juhla, (kuuhan voi olla pimeänä 1,5-3,5 vrk ja uusi kuukausi alkaa, kun ensimmäinen ohut sirppi näkyy.) Kukaan ei siis tiedä päivää ja hetkeä, kun ensi sirppi tulee näkyviin.

 

Tishri 1. sofarit soivat koko päivän (100 kertaa). Uskotaan, että:

Taivaan portit avataan tänä päivänä.
Kuolleiden ylösnousemus tapahtuu Talmudin mukaan Rosh HaShana’na. (Rosh HaShana 166).

Raamatussa puhutaan kolmesta nimetystä pasunasta:

Ensimmäinen pasuna, Viimeinen pasuna ja Suuri pasuna. Jokaisella on erityinen päivä, johon se yhdistetään:

 

Ensimmäinen pasuna Shavuotiin, helluntaihin, (Jumalan ääni Shavuotina)
Viimeinen pasuna Rosh HaShanaan, (Jumalan ääni pasunansoiton päivänä)
Suuri pasuna Jom Kippuriin, suureen sovituspäivään. (valitut kerätään neljästä taivaan tuulesta suurena sovituspäivänä)


Rosh HaShanana puhalletaan
4 eri tyyppistä sofarin ääntä.
Tekia
Shevarim
Teruah
Tekia HaGadola
(viimeinen pasuna, joka puhalletaan pasunansoiton juhlassa. Sitä puhalletaan kovaa ja pitkään.)


  1. Moos 19: 19-20 (Shavuot)
    ”Ja pasunan ääni koveni kovenemistaan. (Tekia HaGadola) Mooses puhui, ja Jumala vastasi hänelle jylinällä (engl. voice; ääni).
    Ja Herra astui alas Siinain vuorelle, vuoren kukkulalle, ja Herra kutsui Mooseksen vuoren kukkulalle; ja Mooses nousi sinne ylös.”

 

Tuolloin ’ensimmäisen pasunan’ kuuluessa ’Herra astui alas’ ja ’Mooses nousi sinne ylös’.

 

1.Kor 15:52
”Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa;

1. Tess 4:16-17
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin;

Näissä kohdissa ’viimeinen pasuna’ on myös Tekia HaGadola, joka on viimeinen pasuna, jota puhalletaan Rosh HaShanana.
On kaksi kertaa, kun Jumala itse puhaltaa pasunaa: Ensimmäinen kerta Shavuotina (2. Moos 19:19-20) ja viimeinen kerta voisi hyvinkin olla juuri Rosh HaShanana (1. Tess 4:16,17).
Koko Elul-kuun ajan (Tishriä edeltävä kk) pasunoita puhalletaan muina paitsi viimeisenä päivänä, koska paljon Rosh HaShanassa on kätkettyä ja salattua, siksi ei haluta, että Jumalan vihollinen huomaa Rosh HaShanan saapumisen.

http://youtu.be/9J2F7Y4p1D8 THE MONTH OF ELUL – SELICHOT & TESHUVAH

 

Jesaja 26: 19 – 20
19 Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. HERÄTKÄÄ ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.
20 Mene, kansani, KAMMIOIHISI  ja sulje OVET jälkeesi,LYMYÄ hetkinen, kunnes VIHA on ohitse mennyt.

Näissä jakeissa on mielenkiintoisia sanoja:

 

’Herätkää’ – Jom Teruah’ia kutsutaan Huudon päiväksi
’Kammioihisi’ – kammio kuin ’hääkammio, -huone
’Ovet’ Matt. 25:10


”Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.”
’Lymyä’ – (kätkeytyä) Jom HaKeseh, Kätkeytymisen päivä
’Viha’ – tuomioiden aika

Jom Teruah, Jom HaKeseh sisältävät nämä sanat:
– herätä – ’Huudon päivä’ (kuolleiden herääminen, ylösotto)
– lymytä, kätkeytyä – ’Kätkeytymisen päivä’ (kammiossa)

 

On siis selvää yhtäläisyyttä Jesaja 26:19-20 ja Jom Teruahin välillä.

Jesaja jatkaa, mitä sitten maan päällä tapahtuu kuljettaessa kohti viimeistä sotaa, Harmageddonin taistelua:

Jesaja 26:21
 Sillä katso, Herra lähtee asuinsijastaan kostamaan maan asukkaille heidän pahat tekonsa, ja maa paljastaa verivelkansa eikä surmattujansa enää peitä.”

Rosh HaShana’na uskotaan taivaan portin olevan avoinna. Muinaisissa juutalaisissa häissä, kun sulhanen tuli hakemaan morsianta, hänen tuli hakea morsian kotoa ja tuoda isänsä kotiin ja tätä kutsuttiin ”Nisuin” eli ”Kotiin haku”. Nisuin tulee sanasta, jonka merkitys on ’nostaa ylös, noukkia’.
Kun he saapuivat sitten isän kotiin, niin he olivat keskenään 7 päivää hääkammiossa. (seitsemän ahdistuksen vuoden aika?)

Jesajan ’mene kansani kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi” kuulostaa häiltä. Heitä kehoitetaan sulkemaan ovet jälkeensä.

 

10 neitsyen -vertaus: Matt. 25:10 ”….menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.”

Psalmi 27:5
”Sillä hän kätkee minut majaansa pahana päivänä, hän suojaa minua telttansa suojassa, korottaa minut kalliolle”.

 

Rosh HaShana on Jom HaKeseh, ”Kätkeytymisen päivä”

Rosh HaShana on ’Kätkeytymisen päivä’ siksi, että se osuu aina uudenkuun päiväksi. Uudenkuun päivääjuutalaisuudessa kutsutaan ’kätketyksi päiväksi’.

Tarvitaan kaksi todistajaa julistamaan uusi kuu alkaneeksi (kun ensimmäinen ohut sirppi näkyy). Siksi Rosh HaShana on kaksipäiväinen ja päivää kutsutaan myös ”Siitä päivästä ja hetkestä ei kukaan tiedä”.

Matteus 25:6
”Mutta yösydännä kuului huuto: ’Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.”

”Huuto” voidaan kääntää myös täsmälleen ”teruah”, (Jom Teruah)

”Mene, kansani, KAMMIOIHISI  ja sulje OVET jälkeesi ”

Ilm. 4:1 Johannes näkee oven avoinna taivaassa ja sitten hänet nostetaan ylös:

Sen jälkeen minä näin, ja katso: taivaassa oli ovi avoinna, ja ensimmäinen ääni, jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan puhuvan minulle, sanoi: ”Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva”. 

Psalmi 81:3
”Puhaltakaa pasunaa uudenkuun aikana, täyden kuun aikana, meidän juhlapäivämme kunniaksi.”

 

Kolossalaiskirje 2: 16-17
”Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.”

Tiedämme jo, että Jumalan asettamat juhlapäivät ovat profetaalisia, ”tulevaisten varjo”.
Viimeisin profetaalisesti täyttynyt juhla oli seurakunta-ajan alussa, helluntai, Shavuot, ja seuraava olisi siis täyttymisvuorossa Rosh HaShana. Päättyykö Rosh HaShanana seurakunta-aika?

1. Tess. 4:13-18
”Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.

Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.

Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. 

 

Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.”

1.Kor 15:51-52
”Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.”

 

 

Rosh HaShanan yksi nimi on Jom HaZikaron – Muistamisen päivä

Rosh HaShanana rabbiinisessa juutalaisuudessa uskotaan, että Jumala avaa ”kolme taivaallista kirjaa” –
Elämän kirja niille, joiden teot ovat olleet hyvät,
Kuoleman kirja niille, joiden teot täysin pahat ja
yksi siltä väliltä niille, joiden tapaus siirtyy 10 päivän päähän, Jom Kippurina ratkaistavaksi, jotta nämä voisivat vielä tehdä parannuksen.

Jom Kippurina sitten nimi siirtyy lopullisesti joko elämän tai kuoleman kirjaan.

Ilm. 3:5
”Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.”

Rosh HaShanana tervehditään ”Shana tova tikatevu”(Olkoon nimesi kirjoitettuna elämän kirjaan)
Jom Kippurina”Chatima tova” (Olkoon kohtalosi ratkaistu, sinetöity hyvin elämän kirjassa)

 

Ilm. 20:12
”Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.”

 

Malakia 3:16-17, kertoo, että taivaassa on muistokirja:
”Silloin myös Herraa pelkääväiset puhuvat toinen toisensa kanssa, ja Herra tarkkaa ja kuulee; ja muistokirjakirjoitetaan hänen edessänsä niiden hyväksi, jotka Herraa pelkäävät ja hänen nimensä kunniassa pitävät.
Ja he ovat, sanoo Herra Sebaot, sinä päivänä, (Jom HaZikaron) jonka minä teen, minun omaisuuteni. Ja minä olen heille laupias, niinkuin mies on laupias pojallensa, joka häntä palvelee.”
Jae 18: ”Ja te näette jälleen, mikä on ero vanhurskaan ja jumalattoman välillä, sen välillä, joka palvelee Jumalaa, ja sen, joka ei häntä palvele.”

Seuraava on osa rukouksesta, jota rukoillaan Rosh HaShanana:

Me juhlimme tämän päivän juhlavaa pyhyyttä, kuinka mahtava ja pelottava se onkaan. Tänä päivänä hallituksesi koroitetaan, valtaistuimesi vahvistetaan armolla ja Sinä istuudut sille totuudessa. Totisesti Sinä yksin olet tuomari, välittäjä, oikea arvioija, todistaja, muistiin merkitsijä, sinetöijä, kirjoittaja ja huomioija; ja Sinä muistat kaikki unohdetut teot.

Sinä avaat muistojen kirjan ja siellä on kaikki, jokaisen nimi on siellä.”

 

Daniel 7:9-10
”Minun sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin, ja Vanhaikäinen istuutui. Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi ja hänen päänsä hiukset kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta.
Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.”

Ilmestyskirja 5:9-11
” ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: ”Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä”.
Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat,


Tätä ennen ilm.kirjassa tapahtunut:

Ilm. 3:10
”Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.” (Filadelfian srk)

Ilm. 4:1
Johannes näkee oven avoinna taivaassa ja sitten hänet nostetaan ylös:

”Sen jälkeen minä näin, ja katso: taivaassa oli ovi avoinna, ja ensimmäinen ääni, jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan puhuvan minulle, sanoi: ”Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva”.

SHANA TOVA VE METUKA! שנה טובה ומתוקה (Hyvää ja Makeaa Uutta Vuotta)

 

Sofar soi Jom Teruah’in / Rosh HaShanan aikana. Kerran kuulemme pasunan äänen, kun meidät noudetaan hääjuhlaan.

 

Meidät on kutsuttu olemaan vartijoita muurilla rukouksessa ja ylistyksessä Jerusalemin ja Israelin puolesta ja myös valvomaan. Seuraavassa laulussa muistutus tästä:

 

http://www.youtube.com/watch?v=pY3yisnyjz4 On your walls O Jerusalem; Jesaja 62:6-7

 

Sinun muureillesi, Jerusalem, minä asetan vartijat; älkööt he milloinkaan vaietko, ei päivällä eikä yöllä. Te, jotka ylistätte Herraa, älkää itsellenne lepoa suoko.
Älkää antako hänelle lepoa, ennenkuin hän on asettanut ennallensa Jerusalemin, tehnyt sen ylistykseksi maassa.

 

Vastaa

Your email address will not be published.