Hallava hevonen Arabilipun kehitys

irakin-lippu-arabi-arabia-pixmac-kuvitus-46853192

Hallava hevonen

Arabilipun kehitys

PUNAINEN: Khawarij oli ensimmäinen islamilainen ryhmä, joka tuli esiin Kalifi Uthman II salamurhan jälkeen, muodostaen tasavaltalaisen puolueen islamin varhaisena aikana. Heidän symbolinsa oli punainen lippu. Arabiheimot, jotka osallistuivat Pohjois- Afrikan ja Andalusian valloitukseen, kantoivat punaista lippua, josta tuli sittemmin Andalusian islamilaisten hallitsijoiden symboli (756-1355). Myöhempinä aikoina punainen lippu on symboloinut Mekkan ylimystöä ja Hashemiitteja, Profeetan jälkeläisiä. Nykyisen lipun suunnitteli Profeetan jälkeläinen Hussein, Arabi kapinan kesäkuussa 1916 lipuksi. Palestiinalaiset nostivat lipun Arabiliikkeen merkiksi 1917. Vuonna 1947 Arabialainen Baath puolue tulkitsi lipun Arabimaailman vapautuksen ja yhtenäisyyden lipuksi. Palestiinalaiset ottivat lipun uudelleen käyttöön Palestiinan Konferenssissa Gazassa 1948. Arabiliiga tunnusti lipun Palestiinan lipuksi. Sen otti edelleen käyttöönsä PLO, Palestiinalaisten virallinen edustaja, Palestiina Konferenssissa Jerusalemissa 1964.

MUSTA: Profeetta Mohammed ( 570-632)

Seitsemännellä vuosisadalla, Islamin nousun ja sitä seuranneen Mekkan vapauttamisen yhteydessä oli käytössä kaksi lippua – valkoinen ja musta. Valkoiseen lippuun oli kirjoitettu ” Ei ole muuta jumalaa kuin Allah ja Mohammed on hänen profeettansa.”

Ennen islamia musta lippu oli koston merkki. Se oli käytössä joukkoja johtaneiden päävaatteena.

Sekä musta että valkoinen lippu laitettiin moskeijaan perjantairukouksien ajaksi.

Abbasiidi dynastian aikaan ( 750-1258) Bagdadissa otettiin musta lippu symboloimaan surua profeetan sukulaisten salamurhasta ja muistoksi Karbalan taistelusta.

VALKOINEN: Ummayadi dynastia (661-750) Damaskoksessa

Ummayadit hallitsivat yhdeksänkymmentä vuotta, ja ottivat valkoisen käyttöönsä symbolina ja muistutuksena profeetan ensimmäisestä taistelusta Badrissa, ja erottamaan heidät Abbasiidesta, kun he käyttivät suruunsa valkoista eikä mustaa.

Muawia Ibn Abi Sufian (661-750) Ummayadi valtion perustaja julisti itsensä Jerusalemin Kalifiksi.

VIHREÄ: Fatimiitti dynastia (909-1171) Pohjois- Afrikka

Fatimiitti dynastian perusti Marokkoon Abdullah Al-Mahdi, joka hallitsi siten koko Pohjois- Afrikkaa.

He ottivat vihreän värikseen, symboloimaan kuuliaisuuttaan Alille, profeetan serkulle., joka oli kerran välttynyt salamurhalta ollessaan kääriytyneenä vihreään viittaan.

Nyt olemme 3 sinetin avautumisen ajassa seuraavana lähtee liikkeelle vihreä hevonen joka on Islamilainen valtaannousupyrkimys siis lähi-idän tuleva sota joka on oven edessä

 

NATSITUNNUS ISLAMILAISITTAIN

Kristitty

Tässä kuvassa on arabian n-kirjain, joka tarkoittaa nasaretilaista, eli kristittyä. Merkki on maalattu Irakin tietyissä kaupungeissa asuvien kristittyjen koteihin, jotta jihadistitaistelijat tunnistaisivat heidät. 

Hagar egyptiläinen orjatar

Hagar liittyi Aabrahamin ja Saaran mukaan egyptissä. Raamatussa on kaksi kertomusta jotka kertovat Aabrahamin heikkoudesta. Hagar kuvaa lakiliittoa lupauksen liiton rinnalla. Lupauksen liitto on kuitenkin se, joka pelastaa ihmiskunnan ottamalla vastaan sen tarjoaman pelastajan Messiaan Jeesuksen.

Niin Adamkin kuin Abram joiden olisi tullut ”varjella” uskollaan vaimoaan muutti toimillaan koko ihmiskunnan kohtalon.

1 MS 12:

10 Niin tuli nälänhätä maahan, ja Abram meni Egyptiin, asuakseen siellä jonkun aikaa, sillä nälänhätä maassa oli kova.

11 Ja kun hän lähestyi Egyptiä, puhui hän vaimollensa Saaraille: ”Katso, minä tiedän, että sinä olet kaunis nainen.

12 Kun egyptiläiset saavat nähdä sinut, niin he sanovat: ’Hän on hänen vaimonsa’, ja tappavat minut, mutta antavat sinun elää.

13 Sano siis olevasi minun sisareni, että minun kävisi hyvin sinun tähtesi ja minä sinun takiasi saisin jäädä henkiin.”

14 Kun Abram tuli Egyptiin, näkivät egyptiläiset, että Saarai oli hyvin kaunis nainen.

15 Ja kun faraon ruhtinaat olivat nähneet hänet, ylistelivät he häntä faraolle; ja vaimo vietiin faraon hoviin.

16 Ja Abramia hän kohteli hyvin hänen tähtensä. Ja hän sai pikkukarjaa, raavaskarjaa ja aaseja, palvelijoita ja palvelijattaria, aasintammoja ja kameleja.

17 Mutta Herra antoi kovien vitsausten kohdata faraota ja hänen hoviansa Saarain, Abramin vaimon, tähden.

18 Silloin farao kutsui Abramin luoksensa ja sanoi: ”Mitä olet minulle tehnyt? Miksi et ilmoittanut minulle, että hän on sinun vaimosi?

19 Miksi sanoit: ’Hän on minun sisareni’, niin että minä otin hänet vaimokseni? Katso, tässä on vaimosi, ota hänet ja mene.”

20 Ja farao antoi hänestä käskyn miehillensä, että he saattaisivat hänet pois, hänet ja hänen vaimonsa sekä kaiken, mitä hänellä oli.

1. Ms 20:

1 Ja Aabraham siirtyi sieltä Etelämaahan ja asettui Kaadeksen ja Suurin välimaille; ja hän asui jonkun aikaa Gerarissa.

2 Ja Aabraham sanoi vaimostansa Saarasta: ”Hän on minun sisareni”. Niin Abimelek, Gerarin kuningas, lähetti noutamaan Saaran luoksensa.

3 Mutta Jumala tuli Abimelekin tykö yöllä unessa ja sanoi hänelle: ”Katso, sinun on kuoltava sen vaimon tähden, jonka olet ottanut, sillä hän on toisen miehen aviovaimo”.

4 Mutta Abimelek ei ollut ryhtynyt häneen, ja hän sanoi: ”Herra, surmaatko syyttömänkin?

5 Eikö hän itse sanonut minulle: ’Hän on minun sisareni’? Ja samoin tämäkin sanoi: ’Hän on minun veljeni’. Olen tehnyt tämän vilpittömin sydämin ja viattomin käsin.”

6 Ja Jumala sanoi hänelle unessa: ”Niin, minä tiedän, että sinä teit sen vilpittömin sydämin. Sentähden minä estinkin sinut tekemästä syntiä minua vastaan enkä sallinut sinun kajota häneen.

7 Niin anna nyt miehelle hänen vaimonsa takaisin, sillä hän on profeetta, ja hän on rukoileva sinun puolestasi, että saisit elää. Mutta jollet anna häntä takaisin, niin tiedä, että olet kuolemalla kuoleva, sinä ja kaikki sinun omaisesi.”

8 Niin Abimelek nousi varhain aamulla ja kutsui kaikki palvelijansa ja kertoi heille tämän kaiken; ja miehet olivat kovin peloissaan.

9 Ja Abimelek kutsui Aabrahamin ja sanoi hänelle: ”Mitä oletkaan meille tehnyt! Mitä minä olen rikkonut sinua vastaan, koska olet saattanut minut ja minun valtakuntani syypääksi näin suureen rikokseen? Sinä olet tehnyt minulle, mitä ei sovi tehdä.”

10 Ja Abimelek sanoi vielä Aabrahamille: ”Mikä oli tarkoituksesi, kun tämän teit?”

11 Aabraham vastasi: ”Minä ajattelin näin: ’Tällä paikkakunnalla ei varmaankaan peljätä Jumalaa; he surmaavat minut vaimoni tähden’.

12 Ja hän onkin todella minun sisareni, isäni tytär, vaikkei olekaan äitini tytär; ja niin hänestä tuli minun vaimoni.

13 Mutta kun Jumala lähetti minut kulkemaan pois isäni kodista, sanoin minä hänelle: ’Osoita minulle se rakkaus, että, mihin paikkaan ikinä tulemmekin, sanot minusta: hän on minun veljeni’.”

14 Silloin Abimelek otti pikkukarjaa ja raavaskarjaa, palvelijoita ja palvelijattaria ja antoi ne Aabrahamille. Ja hän lähetti hänelle takaisin hänen vaimonsa Saaran.

15 Ja Abimelek sanoi: ”Katso, minun maani on avoinna edessäsi; asu, missä mielesi tekee!”

16 Ja Saaralle hän sanoi: ”Katso, minä annan veljellesi tuhat sekeliä hopeata. Olkoot ne sinulle hyvitykseksi kaikkien niiden edessä, jotka sinun kanssasi ovat; niin olet kaikkien edessä todistettu viattomaksi.”

17 Mutta Aabraham rukoili Jumalaa, ja Jumala paransi Abimelekin ja hänen vaimonsa ja hänen orjattarensa, niin että he synnyttivät lapsia.

18 Sillä Herra oli sulkenut jokaisen kohdun Abimelekin huoneessa Saaran, Aabrahamin vaimon, tähden.

The Amazing Rabbis Singing Hotel California!

https://www.youtube.com/watch?v=ZaIgyVqUGIE#t=14

Paul Wilbur – Shalom Jerusalem

images

 

Sh’ma Yisrael (Shema Israel) – Prayer – Lyrics and Translation

Arabit ja Islam

Arabit ja Islam

Esau (Vanhassa kirkkoraamatussa Eesau) (hepreaksi: עֵשָׂו, / Esav ; kreikaksi: Ἡσαῦ, “karvainen”) oli Raamatun Vanhassa testamentissa Iisakin ja Rebekan poika ja patriarkka Jaakobin vanhempi kaksosveli. Raamatun mukaan hän oli edomilaisten kantaisä. Esaun jälkeläiset liittyvät myös arabien esi-isänä pidettyyn Ismaeliin avioliiton kautta.

1. Moos. 28:9 “ja niin Esau meni Ismaelin luo ja otti Mahalatin, Aabrahamin pojan Ismaelin tyttären, Nebajotin sisaren, vaimokseen entisten lisäksi”

Esaun lähisuku

Hänen isoisänsä oli Iisak (vanhurskas), Iisak ja isoisänsä isä oli Abraham.

Esaulla oli kaksi kanaanilaista (heettiläistä) vaimoa, Ada ja Oholibama (1.Moos.36:1-19). Sen lisäksi hän nai serkkunsa Mahalatin eli Basematin.

Esaun pojat

 

Esaulla oli viisi poikaa (1.Moos.36:4-5)

  • Adan kanssa Elifas
  • Basematin eli Mahalatin kanssa Reuel
  • Oholibaman kanssa Jeus, Jaelam ja Korah

Edomilaisten kantaisä

Raamatun mukaan häntä pidetään edomilaisten, nykyisen Etelä-Israelin ja Lounais-Jordanian alueella eläneen kansan kantaisänä. Esaun jälkeläiset liittyvät myös ensimmäisen Mooseksen kirjan (1.Moos.28:9) mukaan arabeihin heidän esi-isänään pitämän Ismaelin avioliiton kautta. Esausta sanotaan:

ja hän meni Abrahamin pojan Ismaelin luo ja otti vaimokseen entisten lisäksi Ismaelin tyttären Mahalatin, joka oli Nebajotin sisar.

Nämä kaksi Aabrahamin jälkeläistä muodostavat nykyiset arabi- ja paimentolaisheimot, joiden uskontona on Islam

Ensimmäinen Mooseksen kirja 25.

Abrahamin muut jälkeläiset

1 Abraham otti vielä uuden vaimon, jonka nimi oli Ketura.2 Hän synnytti Abrahamille Simranin, Joksanin, Medanin, Midianin, Jisbakin ja Suahin.3 Joksanille syntyivät Saba ja Dedan. Dedanista polveutuvat assurilaiset, letusilaiset ja leummilaiset.4 Midianin pojat olivat Efa, Efer, Henok, Abida ja Eldaa. Nämä kaikki olivat Keturan jälkeläisiä.5 Abraham antoi koko omaisuutensa Iisakille.6 Sivuvaimojensa pojille hän antoi lahjoja, ja hän lähetti heidät vielä eläessään itään Kedemin maahan, pois poikansa Iisakin tieltä.

Abrahamin kuolema

7 Abraham eli kaikkiaan sataseitsemänkymmentäviisi vuotta.8 Sitten hän kuoli rauhallisen vanhuuden jälkeen korkeassa iässä ja elämästä kyllänsä saaneena, ja hänet otettiin isiensä luo.9 Hänen poikansa Iisak ja Ismael hautasivat hänet Makpelan luolaan, joka sijaitsi heettiläisen Efronin, Soharin pojan, vainiolla Mamresta itään.10 Tämän vainion Abraham oli ostanut heettiläisiltä, ja sinne on haudattu Abraham ja hänen vaimonsa Saara.11 Abrahamin kuoltua Jumalan siunaus seurasi hänen poikaansa Iisakia. Iisak jäi asumaan Lahai-Roin kaivon tienoille.

Ismaelin jälkeläiset

12 Tässä on Abrahamin pojan Ismaelin sukuluettelo, hänen, jonka Saaran egyptiläinen orjatar Hagar synnytti Abrahamille.13 Nämä olivat Ismaelin pojat ikäjärjestyksessä lueteltuina: Ismaelin esikoinen oli Nebajot, ja hänen muut poikansa olivat Kedar, Adbeel, Mibsam,14 Misma, Duma, Massa,15 Hadad, Tema, Jetur, Nafis ja Kedma.16 Nämä olivat Ismaelin pojat, kahdentoista heimokunnan päälliköt, ja heidän mukaansa annettiin nimet myös heidän kylilleen ja leiripaikoilleen.17 Ismael eli kaikkiaan satakolmekymmentäseitsemän vuotta. Sitten hän kuoli ja hänet otettiin isiensä luo.18 Ismaelin suvun asuma-alue ulottui Havilasta aina Suriin, joka on Egyptistä itään Assurin suunnalla. Ja Ismael joutui alinomaa vastakkain veljiensä kanssa.

Esaun ja Jaakobin syntymä

19 Tämä on kertomus Abrahamin pojan Iisakin suvusta. Abrahamille syntyi Iisak.20 Iisak oli nelikymmenvuotias ottaessaan vaimokseen Rebekan, joka oli Mesopotamiassa asuvan aramealaisen Betuelin tytär ja Labanin sisar.21 Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tämä oli hedelmätön. Herra kuuli hänen rukouksensa, ja Rebekka tuli raskaaksi.22 Mutta lapset potkivat toisiaan Rebekan kohdussa, ja hän sanoi: “Miksi minulle pitää sattua tällaista?” Hän meni kysymään neuvoa Herralta,23 ja Herra sanoi: — Kaksi kansaa on kohdussasi, kaksi heimoa sinusta haarautuu. Toinen heimo on toista vahvempi, vanhempi on palveleva nuorempaa.24 Aikanaan Rebekka synnytti kaksoset.25 Ensimmäisenä syntynyt oli iholtaan punaruskea ja kauttaaltaan karvainen kuin vuohenkarvaviitta, ja hän sai nimen Esau*. [Nimi Esau merkitsee ’karvainen’, ja hänen myöhemmän asuinpaikkansa Seirin nimi viittaa sekin ’karvaiseen’. Häntä kutsutaan myös Edomiksi eli ’punaiseksi’ tai ’ruskeaksi’.]26 Sitten syntyi hänen veljensä, ja hän piti kädellään kiinni Esaun kantapäästä; siksi hän sai nimen Jaakob*. Iisak oli heidän syntyessään kuusikymmenvuotias. [Nimi Jaakob muistuttaa sekä heprean sanaa ’kantapää’ että sanaa ’hän pettää’]

Esau myy esikoisoikeutensa

27 Kun pojat varttuivat, Esausta tuli taitava metsästäjä ja erämies, mutta Jaakob oli rauhallinen ja viihtyi kotosalla.28 Koska Iisak söi mielellään riistaa, hän rakasti enemmän Esauta, mutta Rebekalle oli Jaakob rakkaampi.29 Kerran, kun Jaakob valmisti keittoa, Esau tuli väsyneenä metsästysretkeltään30 ja sanoi Jaakobille: “Anna vähän tuota ruskeaa, tuota ruskeaa keittoa, minä olen ihan lopussa.” Tästä syystä hän sai nimen Edom.31 Mutta Jaakob sanoi: “Myy minulle ensin esikoisuutesi.”32 Esau sanoi: “Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudesta?”33 Jaakob sanoi: “Vanno minulle ensin.” Niin Esau vannoi ja myi Jaakobille esikoisuutensa.34 Sitten Jaakob antoi hänelle leipää ja papukeittoa, ja Esau söi ja joi, nousi ja meni tiehensä. Niin vähäarvoisena hän piti esikoisuuttaan.

A Rosh Hashana Song from Latma

Gazan rannikkoalue Juudanheimon hallintaan viljelymaaksi

Tällä hetkellä Gaza ei vielä ole liitetty Jumalan asettamaan Israeliin – joskin alue on Jumalan heille antamaa. Tähän on omat syynsä. Irrotettuna kontekstista Sef.2:7 osoittaa: ”Ja rannikko [merkiten nykyistä Gazan aluetta] joutuu Juudan heimon jäännökselle. Siellä he laiduntavat; Askelonin huoneisiin he asettuvat makaamaan illoin. Sillä Herra, heidän Jumalansa, on pitävä heistä huolen ja kääntävä heidän kohtalonsa.” >> MT hepreassa tark. ”se tulee Juudan huoneen jäännöksen alueeksi”. Gaza עַזָּה [a’zaa] paikan nimenä tulee hepr. verbijuuresta עָזַב merkiten hyljättyä, autioitunutta. Tästä juontuen myös merkitys עָזַז olla vahva (negatiivisessa mielessä).

 

SEFANJA 2 LUKU

1. Menkää itseenne, kootkaa ajatuksenne, te häpeämätön kansa, 

2. ennenkuin neuvopäätös on synnyttänyt – päivä kiitää pois kuin akanat – ennenkuin teidän päällenne tulee Herran vihan hehku, ennenkuin teidän päällenne tulee Herran vihan päivä. 
3. Etsikää Herraa, kaikki maan nöyrät, te, jotka pidätte hänen oikeutensa. Etsikää vanhurskautta, etsikää nöyryyttä; ehkä te saatte suojan Herran vihan päivänä. 
4. Sillä Gassa on oleva hyljätty ja Askelon autio, Asdod ajetaan pois keskipäivällä, ja Ekron hävitetään. 
5. Voi meren rannikon asukkaita, kreettien kansaa! Herran sana on teitä vastaan, Kanaan, filistealaisten maa; ja minä hävitän sinut asujattomaksi. 
6. Ja meren rannikko on oleva laitumina, joilla on paimenten vesikuoppia ja lammastarhoja. 
7. Ja rannikko joutuu Juudan heimon jäännökselle. Siellä he laiduntavat; Askelonin huoneisiin he asettuvat makaamaan illoin. Sillä Herra, heidän Jumalansa, on pitävä heistä huolen ja kääntävä heidän kohtalonsa. 
8. Minä olen kuullut Mooabin häväistykset ja ammonilaisten pilkat, joilla he ovat häväisseet minun kansaani ja ylvästelleet sen aluetta vastaan. 
9. Sentähden, niin totta kuin minä elän, sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala, on Mooab tuleva Sodoman kaltaiseksi ja ammonilaiset Gomorran kaltaisiksi, nokkospehkojen maaksi, suolakuopaksi, autioksi iankaikkisesti. Jääneet minun kansastani ryöstävät heitä, ja minun kansakuntani jäännökset ottavat heidät perintöosaksensa. 
10. Tämä tulee heille heidän ylpeydestään, siitä, että ovat herjanneet, ovat ylvästelleet Herran Sebaotin kansaa vastaan. 
11. Peljättävä on Herra heille oleva, sillä hän tekee voimattomiksi kaikki maan jumalat; ja kaikki pakanain saaret, kukin paikastansa, tulevat häntä kumartaen rukoilemaan. 
12. Myöskin teidät, etiopialaiset, on minun miekkani kaatava – heidätkin! 
13. Ja hän on ojentava kätensä pohjoista kohden ja on hukuttava Assurin, tekevä Niiniven autioksi, kuivaksi kuin erämaa. 
14. Sen keskellä makaa laumoja, kaikkia villieläimiä joukoittain. Pelikaani ja tuonenkurki yöpyvät sen patsaanpäissä. Kuule, kuinka ne laulavat akkuna-aukossa! Kynnyksellä on tyhjyys. Setrilaudoituksen hän on paljastanut. 
15. Tämä oli se riemuisa kaupunki, joka asui turvallisena, joka sanoi sydämessään: ”Minä, eikä ketään muuta!” Kuinka autioksi se on tullut, villieläinten makuusijaksi! Jokainen, joka käy siitä ohitse, viheltää ja huiskuttaa kättä.

5. Moos. 6:4 ”Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin.

5. Moos. 6:4 ”Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin.

אני ואבי אחד אנחנו on lukuarvoltaan 208.

 

Numerot 2, 0, 8 שתים אפס שמונה kaksi, nolla, kahdeksan (”täytetyin kirjaimin”) ja

ישוע הוא אל ובן אדם Jeshua on Jumala ja ihminen (suuret numerot) ovat lukuarvoiltaan 1742.

 

 

אני ואבי אחד אנחנו Minä ja Isä olemme yhtä (”täytetyin kirjaimin”; Joh 10:30) ja luku 963 תשע מאות ששים ושלשה yhdeksänsataa kuusikymmentä kolme ovat lukuarvoiltaan 2508.

 

Luku 2508 אלפים חמש מאות ושמונה kaksituhatta viisisataa kahdeksan ja

כי אני אל ואין עוד sillä Minä Olen Jumala, eikä toista ole (Jes 45:22) (kummassakin edellisessä suuret numerot) sekä

luku 749 שבע מאות ארבעים ותשעה seitsemänsataa neljäkymmentä yhdeksän ovat lukuarvoiltaan 1923.

 

ישוע המשיח JESHUA MESSIAS on lukuarvoltaan 749.

 

אחד yksi; ainut (”täytetyin kirjaimin”) on lukuarvoltaan 963.

 

Heprean kielessä kysymyksen ”sisältä” löytyy vastaus.

 

ישוע המשיח מי הוא JESHUA MESSIAS, KUKA HÄN ON? ja שאלת יסוד ydinkysymysovat lukuarvoiltaan 811.

 

Luku 811 שמונה מאות ואחת עשרה kahdeksansataa yksitoista, ja

שמו פלא יועץ אל גבור אבי עד שר שלום Hänen nimensä on: Ihmeellinen Neuvonantaja Väkevä Jumala Iankaikkinen Isä Rauhanruhtinas (Jes 9:5), sekä

luku 26 עשרים וששה kaksikymmentäkuusi (”täytetyin kirjaimin”) ovat kukin lukuarvoltaan 1838.

 

Jumalan nimi יהוה JHWH ja יה JUMALA (”täytetyin kirjaimin”) ovat lukuarvoiltaan 26.

 

 

2Moos. 6:2,3: Ja Jumala puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: ”Minä olen יהוה JHWH. Ja Minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille

באל שדי ’Jumalana Kaikkivaltiaana’, mutta nimelläni יהוה JHWH (Иегова) en Minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.

 

Nimi יהוה JHWH on lukuarvoltaan 26.

 

Numerot 2, 6 שתים שש kaksi, kuusi ja

7, 2, 1 שבעה שנים אחד seitsemän, kaksi, yksi (mispar gadol) sekä

האב והבן ורוח הקדש Isä ja Poika ja Pyhä Henki (mispar gadol) ovat lukuarvoiltaan 1350.

 

סוד האלהים Jumalan salaisuus (Kol. 2:2; mispar gadol) on lukuarvoltaan 721.

 

”että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden: Messiaan, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä… Sillä Hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti” (Kol. 2:2,3,9).

 

ישוע הוא האל ובן האדם Jeshua on Jumala ja ihminen sekä

הוא יהוה בבשר Hän on JHWH lihassa ovat lukuarvoiltaan 542.